Porre

Porre stammer oprindeligt fra Middelhavslandene. Herfra blev den blev udbredt til Europa af romerne. I dag dyrkes den mest på vores breddegrader. Den tilhører løgfamilien, men danner ikke noget typisk løg, men lange og saftige næringsrige bladskeder. Porre er en helt fantastisk smagsgiver til alskens retter. Jo mindre porren er, jo mere smag. Den hvide del er den mildeste i smagen, men til gengæld er den grønne rigest på vitaminer- og mineraler. Indeholder blandt andet C-vitamin og betacaroten, samt rig på kostfibre.

 

Tips til tilberedning

 

  • Sådan renser du porrer:
    Skær roden af. Del porren i to ved at skære et snit fra toppen til der, hvor porren er helt hvid. Vend den grønne top ned mod vasken, mens du skyller med rigeligt vand. Bladr gennem porrerens lag til alt jord og sand er væk. Ryst vandet af porren med at par forsigtige svirp
  • Skal du bruge rå porrer i salater, så læg dem i vand i en times tid forinden, så bliver de ekstra sprøde og lugter ikke 
  • Kan erstatte løg i madlavningen
  • Serveres kogte som tilbehør til kødretter eller marinerede
  • Gode i supper, sammenkogte eller lynstegte retter, tærter, gratinerede m.m
  • Snittet fint kan de bruges rå i salater og råkostsalater – eller som drys på maden

 

Vidste du at...

Porren er hvid nederst fordi jorden bliver lagt op omkring planten under vækst.

 

Opbevaring

I køleskab i en plastpose. Holdbarhed omkring 14 dage.

I sæson

August til Juli

/media/3299/enmereomdagen_linkgrafik-01.jpg